Назад к списку

Džeimijs Olivers - no divnieku karaļa par miljonāru

Kad Olivers pabeidza skolu, viņa atestātā bija tikai divi trijnieki un viens no tiem bija darbmācībā. Vienam no pazīstamākajiem šef-pavāriem pasaulē vēl aizvien ir grūtības ar lasīšanu.

Džeimijs Olivers - britu izcelsmes šef-pavārs, restorānu īpašnieks un uzņēmējs, ieguvis atpazīstamību ar savu angļu virtuves interpretāciju. Pasaules mēroga atpazīstamību viņam atnesa TV-šovs "Kailais pavārs" (The Naked Chef) BBC kanālā, kur demonstrēja kā vienkārši pagatavot sarežģītus ēdienus. Tagad Olivers ir uzrakstījis vairākas grāmatas, viņam ir gandrīz 100 restorāni visā pasaulē un nu jau pieci bērni.

Olivers piedzima Klaveringas ciematā ziemeļrietumu Esseksas grāfistē. Viņa vecākiem piederēja krogs The Crickets (http://thecricketers.co.uk/) - tur arī 8 gadus vecais Džeimijs aizrāvās ar kulināriju. Patiesībā, Olivers bija tas vēl huligāns un lai aizņemtu brīvo laiku tēvs piedāvāja maksāt pa 1 sterliņu mārciņai dienā par dārzeņu griešanu. Vispār Olivera biogrāfija atgādina kādu slavenu romānu par miljonāru, kurš pats sevi izveidoja.Jau bērnībā viņš no klases biedriem īrēja ģerbtuves skapīšus, lai glabātu tur saldumus. Viņam, ka restorāna īpašnieka dēlam, bija pieejami kārumi par zemākām cenām. Viņš tos tirgoja saviem skolas biedriem dārgāk un bija lielā cieņā kā lielākas kabatas naudas īpašnieks. Olveram ir iedzimta disleksija - tā radīja grūtības lasīšanā un pareizrakstībā. Viņš 5 gadus pavadīja klasē "īpašajiem" bērniem. Skolā uzskatīja, ka bērns vienkārši atpaliek attīstībā.

Neskatoties uz visu, viņš pabeidza skolu. Oliveram nav augstākās izglītības, koledžā un institūtā viņš apguva speciālas disciplīnas, kuras pārsvarā protams,ēdināšanas jomā. Grūtības mācībās ietekmēja karjeras izvēli: "Es tik slikti parādiju sevi skolā, ka man nācās apliecināties darbā", - viņš izvēlējās profesiju, kura saistīta ar roku darbu un viņa bērnības aizraušanos - kulināriju.

Savā pirmajā darba vietā Olivers kļuva par konditoru. Tad viņš pārcēlās uz dzīvi Fulhemā, kur strādāja par šef-pavāru itāļu restorānā The River Café. Un tur Olivers izrādījās īstajā vietā īstajā laikā. Šajā restorānā BBC kanāls filmēja dokumentālo filmu par ziemassvētku ēdieniem. Televīzijas cilvēkiem ļoti iepatikās jaunais pavārs, kurš nepārtraukti runāja ar kameru, tajā pašā laikā ne uz mirkli neatraujoties no ēst gatavošanas. Jau pēc pāris dienām kanāla producenti noslēdza ar viņu līgumu. Tas bija šovs The Naked Chief (Kailais pavārs), kurš arī pārvērta puisi no provinces par pasaules mēroga zvaigzni.

Tomēr, viņa karjerā bijušas arī ķļūmes. Pašā TV karjeras sākumā Olivers pieļāva kļūdu, kura gandrīz aizvēra TV durvis uz visiem laikiem. Viņš parakstīja līgumu ar britu veikalu tīklu Sainsbury’s un kļuva par viņu "reklāmas seju". Tajā pašā laikā izmantoja tēlus un paņēmienus, kuri bija daļa no šova "Kailais pavārs". Vismaz tādus secinājumus izdarīja BBC kanāla vadība un lauza ar Oliveru līgumu. Olivers mācījās no savām kļūdām - uz kādu laiku viņš pazuda no TV ekrāniem. Taču vienlaicīgi arī saprata, ka tautai patīk viņa darbošanās stils un receptes. 2000. gadā viņš atgriezās, bet nu jau viņam aiz muguras sāvēja sava producentu grupa. Tad arī tika uzrakstīta pirmā grāmata, kura momentā kļuva par bestselleri. Kopš tā laika Olivers pats veido savu tēlu - gan seju, gan imidžu.


Sainsbury's vadība atzīst, ka sadarbība ar Oliveru bija viena no veiksmīgākām visā kompānijas vēsturē. Pēc Olivera parādīšanās reklāmā sekoja straujšs pārdošanas apjoma pieaugums. Piemēram, 2005. gadā Olivers piedāvāja pievienot Boloņas mērcei muskatriekstu - vekalu tīkls gada laikā iztirgoja 9 tonnas un tā ir 2 gadu norma. Īpaši lielus panākumus atnesa Feed your family for a fiver kampaņa - pārdošanas apjoms pieauga par 200%. Tās ir mums visiem pazīstamas lapiņas lielveikalos ar receptēm - pēc statistikas datiem tieši šī reklāma uzrunā patērētāju visvairāk.

2002. gadā Olivers ieķīlāja savus īpašumus lai nodibinātu fondu "15" un tad arī startēja jauns šovs - dokumentālais seriāls Jamie's Kitchen. Tajā Olivers mācīja gatavot 15 maznodrošinātiem jauniešiem. Pieci finālisti ieguva darbu jaunajā Olivera restorānā "15". Šovs atmaksājās un 2003. gadā Olivers palaida četru sēriju sikvelu "Džeimija virtuve" un "Atgriešanās Džeimija virtuvē". Olivers arī regulāri nodarbojas ar labdarību - ne tikai pieņem darbā maznorošinātus jauniešus, bet arī iestājās par neveselīgu ēdienu izslēgšanu no skolu ēdnīcām. Britu valdība pat piešķīra 280 miljonu sterliņu mārciņu skolēnu pusdienu uzlabošanai pateicoties tieši Olivera lobijam.

Olivers viens no pirmajiem pievērsa uzmanību lielajam cukura dadzumam ikdienas pārtikas produktos, piemēram, mērcēs, sāļajā konditorejā, konservos utt. 2004. gadā Olivers nofilmēja filmu "Cukurs", kurā pierādīja, ka cilvēki ikdienā patērē krietni vien vairāk cukura, nekā tas ir nepieciešams un pat nemana to. Šādas diētas sekas - 2. tipa cukura diabēts, aptaukošanās un citas veselības problēmas.

2012. gadā Olivers nopelnīja vairāk kā 300 miljonu sterliņu mārciņu pārdodot grāmatas, kuru kopējā tirāža pārsniedz 30 miljonu eksemplāru. Vairāk ir tikai Potera sāgai. Olivers sarakstījis vairāk kā 20 grāmatu par brokastīm, desertiem, pasaules virtuvi un veģetāriem ēdieniem.2012. gadā Olivers ieņēma 500-to vietu starp bagātākajiem Lielbritānijas cilvēkiem un kļuva par bagātāko pavāru pasaulē. Tagad viņa personīgais kapitāls tiek novērtēts ar 230 miljoniem sterliņu mārciņu. Viņam pieder trīs restorāni "15", divas kafejnīcas "Barbecoa" un "Jamies Oliver's Diner" un kulinārā skola.

2017. gadā šešus restorānus Oliveram nācās aizvērt breksita dēļ. Darbu zaudēja 120 darbinieku (tasssir mazāk par 5% no kopējā darbinieku skaita), taču kompānija solīja atrast viņiem darbu citosOlivera restorānos.

Olivera bizness ir labā formā, īpaši itāļu restorāns uz  Londonas galvenās ielas Pikadilli, kurā vienmēr aizņemti visi galdiņi, taču pats Olivers sevi nezuskata par veiksmīgu uzņēmēju. Viņš pats saka, ka vienkārši dara to, kas patīk. Tas arī palīdzēja nopelnīt naudu.


Foto - Jamieoliver.com