• Ēdienu foto, Latvija, Rīga
Назад к списку

Ieteikumi ēdienu fotografēšanā

Mūsdienu sabiedrība visapkārt pilnībā ir pārņemta ar fotogrāfijām, ēdieniem, ceļojumiem, sociālajiem tīkliem, internetu, mīlestību un seksu. Nav tādas dienas, kad jūsu sociālajos kontos feisbukā vai instagrammā nepārslīd desmitiem kārdinošu ēdienu, kafijas un kūciņu fotogrāfijas. Mūsdienu pasaulē, gan reālajā, gan virtuālajā nevienu dienu nevar iztikt bez ēdiena un bez fotogrāfijas. Taču ir cilvēki, kuri apvieno šos divus priekus "ēdienu" un "fotogrāfiju" , bez tam viņi to dara profesionāli. Kas tie ir? Ēdienu fotogrāfi. Ko viņi dara?

Fotogrāfē ēdienus.Ēdienu fotogrāfēšanas pamatā ir komerciālu foto uzņēmumu radīšana. Tās uzdevums ir rosināt apetīti un pēc iespējas vairāk pārdot pārtikas produktus. Ēdienu fotogrāfijas mēs sastopam ēdienkartēs, kulinārijas grāmatās, receptēs, visur, kur ir iespējams pārdot pārtiku.Ēdienu fotogrāfa darba rezultāts ir nesaraujami saistīts ar to cilvēku – ēdienu stilistu pūlēm, kuri skaisti un kvalitatīvi sagatavo produktus fotogrāfēšanai. Nevienam nav noslēpums, ka ne tuvu visi ēdieni, kas ir iemūžināti fotogrāfijā, pēc fotogrāfēšanas ir apēdami. Taču tas nenozīmē, ka katrs meistars izmanto motoreļļu vai apavu krēmu, lai attēlam piešķirtu spīdumu un svaigumu. Pateicoties šādiem trikiem, ēdienu fotogrāfijas vienmēr būs labvēlīga augsne nebeidzamiem strīdiem, kuros arvien dzimst jaunas garšīgu un fotogēnisku ēdienu "receptes".


Nosacīti ēdienu fotogrāfus var iedalīt divās grupās : tā saucamajos pūristos, kuri fotogrāfē tikai dabīgus produktus, neizmantojot nekādu ķīmiju, un to kolēģos, kuri neatsakās apsmidzināt kūciņu ar akrila laku un izmantot citus paņēmienus ēdiena vizuālajai uzlabošanai.Pūristi tiecas ēdiena dabiskumu izpaust ar gaismas, rakursa un ēnu palīdzību. Radīt skaistu ēdiena fotogrāfiju ar akrila lakas vai apavu krēma izmantošanu, tiem šķiet pārāk vienkāršs uzdevums.Mūsu rakstā runa būs par to, kā ar minimālu aprīkojumu radīt foto uzņēmumu, kurš ir maksimāli pietuvināts mākslas darbam. Mēs nepielietosim viltīgus ķīmiskos trikus, bet aplūkosim trīs pamata komponentus, kuri ir veiksmīgas fotogrāfijas garants : labs apgaismojums, laba kompozīcija un labs ēdiens.

Darba vietas sagatavošana.Par cik ēdiens ātri zaudē savu pievilcīgo izskatu, fotogrāfēšanas vieta ir jāsagatavo jau iepriekš. Padomājiet, kas būs kadrā : skaisti trauki, garšvielas, salvetes, galda piederumi, zaļumi, augļi. Visiem aksesuāriem jābūt pie rokas. Sagatavojiet darba virsmu, salieciet visus priekšmetus tā, kā viņiem ir jāizskatās kadrā, fotogrāfējamā ēdiena vietā nolieciet tukšu šķīvi, kad viss būs gatavs, tukšo šķīvi nomainīsiet pret ēdienu. Atstrādājiet fonu, pārdomājiet gaismas shēmu. Ievietojiet kameru statīvā un izvēlieties nepieciešamos iestatījumus.Apgaismojums fotografējot ēdienu.Agaismojums ir viens no galvenajiem komponentiem. Ar tā palīdzību var modelēt kompozīciju, kontrolēt ēnu dziļumu un fotogrāfējamā objekta apjomu.Dabīgais apgaismojums. Maksimāli izmantojiet dabīgā apgaismojuma iespējas. Dabīgā gaisma no loga, kas rada lieliskas maigas ēnas, ir ideāli piemērota fotogrāfēšanai. Pie tam, fotogrāfijas uzņemšanai var izmantot jebkurus gaismas krišanas leņķus. Apgaismojums no loga sniegs lielisku plūstošu gaismu, ja procesā izmantosiet sudraba krāsas atstarotāju, lai ēnas madarītu maigākas. Tas jums ļaus uzņemt lielisku attēlu.

Apgaismojumam ir jābūt vienmērīgam. Centieties izvairīties no tiešiem saules stariem un ēnām, it īpaši priekšplānā. Pievērsiet uzmanību atspulgiem. Ir priekšmeti ar matētu virsmu un ir ar glancētu virsmu. Vieni uzsūc gaismu, otri, gluži otrādi – atstaro. Vajadzības gadījumā, dabīgo apgaismojumu var kombinēt ar impulsīvo vai pastāvīgo gaismas avotu, galvenais šajā gadījumā ir prasmīga pieeja. Īpaši skaisti dienas gaismā izskatās brokastis, tēja, kafija, saldumi.Impulsīvais apgaismojums ir jebkuri uzplaiksnījumi no stacionārajiem vai studijas monoblokiem. Visbiežāk šādu apgaismojuma veidu izmanto katalogu uzņēmumiem. Lai ēdienu fotogrāfētu ar reflektoru palīdzību, ir jābūt zināmai pieredzei un iemaņām. Ja jūs protat pareizi rīkoties ar studijas apgaismojumu, tad jūs vienmēr varēsiet iegūt kadram nepieciešamo gaismu. Galvenais, strādājot studijā, ir maksimāli izkliedēt gaismu.Pastāvīgais gaismas avots ir viens no fotogrāfijas radošākajiem instrumentiem.

Tā priekšrocība ir tajā, ka jūs uzreiz kadrā redzat to, kā tas izskatīsies fotogrāfijā. Tāpat jūs varat imitēt dažādus efektus un izmantot dažādas apgaismojuma krāsas.Ēdienu fotogrāfijas kompozīcija.Centieties fotogrāfēšanai pieiet radoši. Nav gatavu šablonu – priekšmeti kadrā, tā vienmēr ir spēle. Paeksperimentējiet ar rakursiem. Mainiet priekšmetu izvietojumu kadrā, izmantojiet to īpatnības, pārvaldiet kadra diagonāles.Fotogrāfēšana no augšas.Ir jābūt uzmanīgiem ar fotogrāfēšanu no augšas. Tiešā, taisnā leņķī kompozīcija var izskatīties plakana. Fotogrāfēšanas no augšas ir pats vienkāršākais un izplatītākais variants. Meklējiet dažādus uzņemšanas punktus, kuri jūsu fotogrāfiju var padarīt pārsteidzošu un interesantu.Sekojiet, lai kadrā nenokļūst lieki priekšmeti, piemēram,kāds vāciņš, saburzīta salvete, ēdiena iepakojums. Pievērsiet uzmanību kompozīcijas krāsām, sekojiet kontrastiem. Ja ēdiena krāsas nav spilgtas – pamēģiniet bildi atdzīvināt ar košiem akcentiem, piemēram, zaļumiem vai izmantojiet oriģinālus traukus.Diagonāles kadrā – vienkāršs, taču efektīgs kompozīcijas paņēmiens. Ja ieskatās, tad, ja ne katrā, tad katrā otrajā fotogrāfijā var saskatīt vienu, vai vairākas diagonāles. Kā diagonāle kadrā var kalpot jebkurš priekšmets, kuram ir taisnas malas. Visbiežāk tie ir galda piederumi un ziedi. Diagonāles var veidot ne tikai priekšmeti, bet arī priekšmetu iekšējās līnijas, tās var būt līnijas uz salvetēm, pat grila restīšu nospiedums uz gaļas ienes sižetā zināmu dinamiku.Ēdienu fotogrāfu guru uzmanīgi seko tam, uz kurieni iet diagonāle.

Ar savu virzienu tā var uzlabot uzņēmumu, taču var arī novērst skatienu no kadra centrālā priekšmeta.Ar šo spēcīgo vizuālo efektu var eksperimentēt, izvietojot diagonāles dažādos leņķos, piedodot ainai papildus telpiskumu un dziļumu.Asuma dziļuma pārvaldīšana.Populārs paņēmiens ēdienu fotogrāfēšanā ir makrouzņemšana. Fokusā atrodās tikai ēdiena daļa, pārējais saplūst ar izplūdušu fonu. Prasmīga kontrole ar maza dziļuma asuma palīdzību piesaista uzmanību konkrētai fotogrāfijas detaļai.Optikas izvēle.Nobeigumā nedaudz parunāsim par optikas izvēli.Neatkarīgi no tā, ko jūs fotogrāfējat – vairākus ēdienus vienā kadrā vai tikai ēdiena elementus, jebkurā gadījumā rekomendējam izmantot gaismas jūtīgu optiku. Kopējo plānu fotogrāfēšanai izvēlieties mērenus platleņķa objektīvus. Ja runa ir par pilna formāta kameru, tad pilnīgi pietiks ar 50mm lēcām.Tai gadījumā, ja jums ir jāveic detalizēta ēdienu elementu, atsevišķu pārtikas komponentu, garšvielu, ogu un saldumu fotogrāfēšana, tad jums būs nepieciešama makro – lēca. Piemēram, 60mm vai 105mm. Daži fotogrāfi izmanto tilt – šift objektīvus.

Principā, šis būs pietiekams komplekts, kaut arī, protams, tas nav viss, lai fotogrāfētu dažādus sižetus.Lai vēlāk nevajadzētu stundām ilgi sēdēt pie datora, labojot un izlabojot attēlu ideāla meklējumos, uzmanīgi un nesteidzīgi pieejiet pašam fotogrāfēšanas procesam. Pie makro – uzņemšanas izmantojiet statīvu un sekojiet tam, lai visi jums nepieciešamie priekšmeti atrastos asuma zonā. Ja jums ir pieejams dators (planšete) tad labāk ir uzreiz skatīt bildes caur tiem. Pat pašts lētākais monitors palīdzēs jums labāk nekā kameras ekrāns izvērtēt attēla kvalitāti.

Atcerieties pašu galveno, ka ēdienu fotogrāfijas primārais uzdevums ir reklāma, apetītes rosināšana un pārtikas produktu pārdošana lielos daudzumos, izvietojot fotogrāfijas restorānu ēdienkartēs vai kulinārijas grāmatās. Taču, ir arī cits aspekts : dažkārt fotogrāfu darbi mums liek paskatīties uz, it kā, triviālu attēla objektu, kā uz īstu šedevru. Un, kas zin, kur ir šī robeža, kad beidzas reklāmas pasākums un sākas paša īstākā mākslas darba radīšana.Lai veicas un izdodas!

Viktorija